بررسی مفاهیم و نقوش خالکوبی ها روی بدن از دیرباز تاکنون (در منطقه خوزستان)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مونا دلاوری
- استاد راهنما پرویز حیدرزاده حبیب الله صادقی
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده : بشر از شروع تاریخ ، بنابر مقتضیات زندگی علایمی را بر روی بدن خود رسم کرده ،این امر در هر قسمت از جهان به شیوه و آیین و مرسوم خود انجام می پدیرفت.از آن جا که برای انسان نخستین مرزی مابین دین و جادو برداشته شده ، برای پی بردن علل رفتار آنها ، باید در ابتدا فهمید که او چگونه اندیشه ای داشته و جهان را چگونه می دیده است .بعد از آن می توان پی برد به مفاهمیم نقوشی که ترسیم می کرده است، گاه بر دیوار غارها، گاه بر روی ظروفش و حتی بر روی جسم خویش .خالکوبی هایی از مومیایی های بر جای مانده است ، به ما نشان میدهد که این نقوش تا چه حد با دیگر نقوش به جا ماند از آن ها شبیه است .در این پژوهش سعی شده علاوه بر یافتن ریشه های خالکوبی ، پی به دلیل و مفهوم این عمل برده و دریابم که تا چه حد برای زیبایی و تا چه حد به خاطر باورها و عقایدشان بوده است وجادو از چه جایگاه و مرتبه ای برخوردار بوده است و اکنون ، در جامعه امروز چه جایگاهی یافته است .
منابع مشابه
بررسی ارتباط بین نقشمایههای عیلامی و نقوش خالکوبی متداول در منطقه خوزستان
نقش مایه ها و نمادها درفرهنگ یک جامعه نقش هویت سازدارندکه امروزه کمترمورد توجه قرار گرفته اند. عیلامیان اولین مخترع خالکوبی با هدف نمادگرایی بزرگ ترین و مستندترین سند تصویری به منظور شناخت فرهنگ عیلامی را برای نسلهای بعدی خود بجای گذاشتند. لذا ضرورت دارد نقش مایههای انسانی عیلامی و نقوش خالکوبی متداول در منطقه خوزستان را که متأثر از نقش مایه های عیلامی است را بهتر بشناسیم. مسألۀ این پ...
متن کاملگفتمان و همگرایی زبانهای فارسی و تاجیکی از دیرباز تاکنون
در آغاز هزاره دوم پیش از میلاد مسیح تیره های ایرانی زبان از سایر آریایی ها جداشده وایران زمین که آسیای مرکزی را شامل می شد را بعنوان زیست بوم و محل استقرار خود برگزیدند و هم آنان بنیانگذاران شهرنشینی و تمدن های بزرگ شدند تاجیکان از دیرباز دارای فرهنگ و زبان همسو و یکسان با زبان و فرهنگ ایرانیان بوده اند . فارسی تاجیکان همان فارسی دری و همان فارسی رودکی است به همین دلیل با وجود فراز و فرودها و گ...
متن کاملبررسی آیین حنابندان از دیرباز تاکنون (مطالعۀ اسنادی 10 منطقه در ایران)
حنا گیاهی است با جاذبههای دوگانۀ طبیعی شامل رنگ زیبا و خواص کم نظیر که در بین بیشتر اقوام و ملل محبوبیت و کاربرد دارد. این گیاه افزون بر داشتن خواص دارویی- زینتی، یکی از مواد پرکاربرد در جشنها و آیین های خانوادگی و قومی است. یکی از موارد استعمال حنا در جشن حنابندان است که ریشه در تاریخ کهن ایران دارد. از سدههای پیشین تاکنون این جشن به سبب وجود خرده فرهنگ ها و موقعیت های جغرافیایی، در قسمت ها...
متن کاملگفتمان و همگرایی زبانهای فارسی و تاجیکی از دیرباز تاکنون
در آغاز هزاره دوم پیش از میلاد مسیح تیره های ایرانی زبان از سایر آریایی ها جداشده وایران زمین که آسیای مرکزی را شامل می شد را بعنوان زیست بوم و محل استقرار خود برگزیدند و هم آنان بنیانگذاران شهرنشینی و تمدن های بزرگ شدند تاجیکان از دیرباز دارای فرهنگ و زبان همسو و یکسان با زبان و فرهنگ ایرانیان بوده اند . فارسی تاجیکان همان فارسی دری و همان فارسی رودکی است به همین دلیل با وجود فراز و فرودها و گ...
متن کاملویژگیهای بصری و تحلیل مفاهیم نقوش ماهی روی سفالهای قبل از اسلام در ایران
سرزمین ایران از اولین و مهمترین مراکز تولید ظروف سفالی متنوع است. نقاشی روی سفال قدمتی طولانی دارد. هنرمند سفالگر در طول تاریخ شکلگیری سفال از شیوههای مختلف نقشاندازی و نقوش متفاوت استفاده کرده است. بعضی از نقوش جنبهٔ مقدس و آیینی دارند و از اعتقادات و باورهای مردم سرچشمه گرفتهاند. این نقوش به صورت طبیعی یا تجریدی زینتبخش سفالها شدهاند. یکی از نقوشی که در آثار هنری ایران از دیرباز تاکنون...
متن کاملتحلیل ریشه ها و مفاهیم نقوش هندسی معماری دوره اسلامی در هنر کهن ایرانی
یکی از رازآمیزترین و گسترده ترین تزیینات آثار معماری دوره اسلامی به ویژه مساجد، نقوش هندسی است. مطالعه پیشینه پیدایش نقوش هندسی در هنر ایران سابقه شش هزار ساله را نشان می دهد. تحقیق حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که ریشه های تاریخی پیدایش نقوش هندسی در آثار دوره اسلامی چیست و این نقوش می تواند حاوی چه مفاهیمی رمزی و سری باشد. هدف از تحقیق، بیان پیشینه تاریخی نقوش هندسی در هنر ایران و بررسی مفا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023